Pakkasia on riittänyt jonkin aikaa, pirttiä on lämmitetty ja tulen räiskeestä nautittu. Viime viikonloppuna olin vanhan ystävän hautajaisissa. Ajelua pakkaskelissä mummi kuitenkin matkaseurana ja ystävän luona yöpyminen, joten oli ihan mukavakin reissu.

Tänään olenkin sitten ollut ekan kerran tänä talvena hiihtämässä, alkaa jo vähän jaloissa tuntumaan. Viime talvi meni hiihtämisen suhteen plörinäksi, kun tuo nyt hoidossa oleva vaiva vaivasi niin, että ei voinut ladulle lähteä. Josko tässä sitten vielä uudemmankin kerran?

Aikaisemmin pohdin tuossa, että mistä langasta tekisin isännälle hailuotolaisen. Sain vinkkejä ja päädyin Pirtin kehräämöön ja heidän kolmisäikeiseen suomalaiseen lampaan villaan. Lanka oli tullut matkahuoltoon perjantaina, mutta maanantaina sen pääsin hakemaan. 

DSC04281

 

DSC04276

Tulet puuhellassa ja langan kerimistä vyyhdeiltä. Puikkojen etsimistäkin oli luvassa, kuka kumma oli jemmannut kaikki minun 2,5 mm pyöröni jonnekin hyvään piiloon.

DSC04279

Kirjastosta kirja Sydämenlämmittäjä ja tikkuripaita, Inkeriltä lainaksi Suuri käsityö, jota en kotoa löytänyt ja sitten vielä tämä punomon ohje. Kaikista näistä yhdistellen on nyt neule puikoilla. Aika hyvin olen saanut sitä tikuttua. Kaksi ensimmäistä kerää on nyt neulottu.

Lankalaihikseen 2016 tuo 1000 grammaa teki mahdottoman liikahduksen. Menin siis miinuksille hetkeksi. 

Tänään kuitenkin olen kerännyt kassillisen minua puhuttelemattomia lankoja. Langat menevät vanhalle rouvalle, joka neuloo sukkia, joita voimme antaa lahjaksi vanhuksille. 

DSC04282

Päällä on 550 grammaa Seiska veikka paksuisia kokonaisia keriä, Nallevahvuisia lankoja on 832 grammaa ja sitten vielä niitä vajaita seiskaveikka vahvuisia keriä on pussissa vielä 1002 grammaa. 

Kun nämä langat lähtevät maanantaina matkaan meiltä, niin lankalaihiksessa ollaan tilanteessa -2250 grammaa. Olen ottanut tavoitteekseni, että käyn läpi lankojani, ja jos ne eivät minua puhuttele, niin haen niille uuden kodin. Olen niin huono myymään lankoja, joten näin nyt ainakin nämä saavat hyvän kohteen.

Näitä lankoja kun punnitsin niin samaan aikaan olin saanut viestin lankalaihiksen äidiltä amrialta. Jännityksellä odotan postia, joka tulee viime vuoden lankalaihiksen arvonnasta. 

 

Lauantai-illan terveisin seijap