313477.jpg

Tänään aamun joulukirkossa lähes liikutuin seuraavasta virren säkeistöstä.

Jo, joulunrauha, saavu, jää
nyt joka sydämeen,
luo toivon, ilon lämmin sää
maailman kylmyyteen.
Vieraaksi saan
nyt kuninkaan,
et muutu, Herra, milloinkaan!
Jo, joulunrauha, saavu, jää,
luo toivon lämmin sää.


Virren sävelhän sama kun En etsi valtaa loistoa... Tai jos tarkkoja ollaan kyseessä on sama laulukin, mutta tämä virsikirjan teksti vastaa enemmän sitä alkuperäistä Topeliuksen tekstia suomennettuna. Aiemmin olen ajatellut sitä virreksi muutettuna, mutta jotenkin aamulla ajattelin että senhän voisi ajatella vallan niin, että tämä on virsi ja se toinen on joululaulu. Kummallakin on varmaan paikkansa.

Tänään olen ollut aika väsynyt. Eilen en malttanut mennä nukkumaan ja aamulla piti herätä puoli kuudelta, jotta olin valmiina joulukirkossa. Kirkosta tultuani otin nokoset ja sitten olimme koko joukolla mummilla syömässä.

Lahjoista...

Neuleaiheisia lahjoja sain yhden. Ihan ruhtinaallisen lahjakortin oli isäntä hommannut minulle Wetterhoffille. Saan vähän reilumminkin lankaa hankittua. Mummi oli virkannut minulle verkkoponchon. Lanka on Schachenmayr Nomotta Brazilia. Väri ja lanka ei kylläkään osunut minun silmiini vaikka kuinka googlettelin. On kuitenkin syvän tumman punainen jossa on kimalletta ja kullan värisiä paljetteja. Tiedän että lanka on ostettu Neulansilmästä. Pitää koittaa kuva ponchosta laittaa, kun saan valoisampaan aikaan kuvattua. Punainen väri ja hämärä - kamala yhdistelmä.

Niistä lahjoista joita minulta lähti maailmalle, en ole kuullut mitään. Eniten mietityttävät kaksi huovutettua liskopipoa, ovatko ollenkaan mahtuneet poikien päihin. Mummo sai meillä ollessaan punaisen rosee-pitsihuvin ja oli siihen kovasti tyytyväinen.

313488.jpg

Mummilta tullessa käytiin meidän seurakuntamme seimellä. Kaunista oli, mutta lunta kaipasin ympärille. No en tiedä oliko siellä Beetlehemissäkään. Täällä on tietäjäkin jo ehtinyt paikalle.