Kiitos kaikista kastemekkokommenteista. Oli ihana lukea niistä kuinka ne olivat kirvoittaneet teitä muistelemaan. Ihania muistoja, joita kannamme sydämissämme elämän matkalla.

Vilma ihastui juhannuksena minun Tuuterin kansallispukuuni ja olisi halunnut, että pienennetään minun Perä-Pohjolan pukuni hänelle sopivaksi. Muuten puvun pienentäminen olisi onnistunutkin, mutta pusero olisi pitänyt tehdä uusiksi. Töissä puhuin asiasta työtoverin kanssa, ja saman päivänä saimme lastin pukuja sovitettavaksi. Siksi meillä oli Vilman kanssa mahdollisuus sovitella montaa erilaista pukua. Mikään näistä Vilman päällä kuvissa näkyneistä tai näkyvistä puvuista ei  siis ole meidän oma.


3704623806_e57cd858ac.jpg

Kirkkonummen puku Vilman yllä. Mielestäni niin kaunis tämäkin.

Kansallispuvuistakin kyseltiin kommenteissa ja facebookissa. Niinhän se on, kaikki eivät ole kansallispuku ihmisiä. Minä olen. Minä tykkään kansallispuvusta ja se on mielestäni upea kesän juhla asu.

Moni valitsee kansallispukunsa ”omien juuriensa” perusteella, mutta puvun voi valita myös omien mieltymystensä mukaan. Minun Perä-Pohjolan pukuni on mummoni vanha. Mummo oli syntynyt 1910 ja kuoli 37 vuotiaana 1947. Puku on ollut hänen toinen kansallispukunsa, hänellä oli myös Keskisuomen puku. Keskisuomen pukua oli mummon kuoleman jälkeen lainattu ja se on niissä reissuissa tuhoutunut.  Kuitenkin tuo minun Perä-Pohjolan pukuni, joka siirtyy Vilmalle, on siis jo tosi vanha puku. Mummolla ei ollut tietääksemme mitään sidoksia lappiin, puku on miellyttänyt silmää.

Nykyinen Tuuterin pukuni taas on peri keskisuomalaisen kummitätini tekemä, eikä Kankaan suvulla ole juuria Inkerissä. Kummitätini piti puvusta ja valitsi sen itselleen. Minä sain puvun, kun kummitäti oli sitä mieltä, että se ei enään ole hyvä puku hänen ikäiselleen ihmiselle. Kummitätinihän täytti viime kesänä 80 vuotta.

Minun teksisi mieleni valmistaa isännälle kansallispuku ja siinä sitten onkin pään vaivaa, minkä tekisin. Komeimpiin miesten pukuun minun mielestäni kuuluu Etelä-Pohjanmaan miehen puku.

Oikein hyvää torstai-iltaa kaikille. Meillä on käynnissä pakkaaminen. Olemme lähdössä viikonlopuksi Keskisuomeen muutamille syntymäpäivä juhlille. Matka alkaa huomenna heti kun pääsen töistä lähtemään, joten taitaa olla paikallaan toivotella hyvää viikonloppuakin kaikille.

Heippa!