Kolmas adventtisunnuntai on kääntynyt illaksi. Ympäri Suomen on laulettu Kauneimpia joululauluja. Meiltä ei ole lähdetty kirkolle laulamaan, sillä omalla kylällä lauletaan Kauneimpia joululauluja huomenillalla.

 

Orkidean, tarkemmin perhoskämmekän, kastelusta on tullut useampiakin kyselyjä, joten siitä vielä tähän kirjoitan.

 

Minulla on ollut tapana kastella Orkideat laittamalla ne tiskialtaaseen ja laskemalla sinne sitten kädenlämpöistä vettä, niin paljon että rukkun pinta peittyy. Sitten laitoin munakellon päälle ja 30 minuuttia aikaa. Joskus loppukesästä olin kotikäynnillä, jossa perhoskämmekkä oli aivan täynnä kukkavarsia, pienessä juurakossa 6 kukkavanaa täynnä kukkia. Ihmettelin miten sitä on hoidettu ja minulle kerrotiin, että aina kastellessa laitetaan kahvia veden joukkoon. Minä siis lisäsin omaan kasteluuni sen, että kun tiskialtaassa on vettä, niin kaadan jokaisen orkiden juurelle sen määrän kahvia, jota meillä on jäänyt aamulla juomatta, eli ehkä kaksi kupillista jaettuna neljälle kukalle. Tavoitteeni on kastella orkideat kerran viikossa, tai viimeistään silloin kun läpinäkyvän ruukun läpi näkee, että juuret ovat muuttuneet vihreistä harmaiksi.

 

Toivottavasti tästä nyt saitte jotain selvää. Minulla perhoskämmekät ovat kasvaneet ja viihtyneet hyvin ja nyt taas lisää kukkia odottelen.

 

Tällä viikolla oli kolme koulupäivää. Nyt toivottavasti ruotsin opinnot ovat tältä erää ohi. Suullinen tentti meni hyvin, siis hyvin, ei tyydyttävästi, vaikka siihen olin varautunut. Kirjallisen osuudenkin opettaja lupasi tarkistaa mahdollisimman nopeasti, jotta nähdään mitä tuli. Ennen ensi vuotta on muutava tehtävä vielä saatava valmiiksi, mutta eiköhän se siitä.

 

Minulla oli käynyt joulupukki täällä sillä aikaa kun olin opiskelemassa.

Tuossa se lahja nyt on kalenterini välissä. Kaunis ja kevyt ja täytyy kyllä sanoa, että tykkään. Siis tykkään tosissaan.

Kun avaan kalenterin, niin lahja pääsee esiin. En kyllä aio sitä kalenterin välissä kujettaa, mutta aika näppärästi tuo saattaa nyt kassissa kulkea, painokin on murto-osa aikaisempaan läppäriini verrattuna. Kiitos vaan Rakkaani tästä lahjasta.

 

Tässä vielä kuva orkideasta, jonka sain elokuussa syntymäpäivälahjaksi.

Googlen avulla löysin tälle nimeksi cattleya, tästä putosivat kukat aika nopeasti kun tämän sain, mutta nyt kahvi kasteluilla on laknut tekemään uutta lehteä aika vauhdilla. Saa nähdä tekeekö samanlailla kukkaa, kun nuo perhoskämmekät.

 

Oikein hyvää alkavaa viikoa teille kaikille. Minulla alkavat ensi viikolla joulujuhlat töissä. Joulukirje on kotona kirjoitettuna, osoitteet täytyy vielä tarkistella, että saadaan ajoissa postiin.

 

Kiva kun täällä jaksatte käydä, vaikka vähän laiskasti tällä hetkellä päivittyy.