Olen tänään ollut Lahden taidemuseossa ja saanut nauttia kauniista suomalaisista kansallispuvuista ja niihin liittyvistä asioista. Pääsin Marianne Valolan kuvauksiin joissa oli tarkoitus tuoda esille kuinka kansallispukuja voidaan käyttää myös osana muuta vaatetusta. Kuvaajana oli Jonna Monola, uskon, että upeita kuvia tuli meistä kaikista. Tänään ja huomenna meitä kuvattavia on yhteensä 25.

Tässä tangossa on kansallispukuja, näitä kansallispukutankoja oli paljon. Lisäksi oli 40 laatikkoa, joissa oli pukukokonaisuuksia. Kuvauksissa Orimattilan kansallispuvusta minun kaulassani oli hopeariipus.

Seijan%20Lumia_000373-normal.jpg

Tässä tangossa riippuu karkauspäivänhameita. Matalimmalla riippuva, Lapuan aitajuoksu kankaasta tehty, sinipohjainen hame oli minulla päälläni. Olisin kyllä voinut laittaa näistä minkä tahansa päälleni. Täytyy sanoa, että tykkään.

Seijan%20Lumia_000374-normal.jpg

Lahen raita -kangas on kanssa todella kaunis, tässä kuvassa pikkupojan liivi, jonka alla on Vuorelman vedosta neulottu kolmiohuivi. Oikeassa reunassa on Lapuan aitajuoksusta ommeltu pussukka, joka oli myös kädessäni kuvauksissa. Pussukoista voit lukea täältä. Jos tarkkaan katsot, niin huomaat, että Lapuan aitajuoksun kangasta on käytetty hameessa ja pussukassa eripäin. Pussukan raidat ovat voimakkaammaat vaikka kangas on sama.

Seijan%20Lumia_000375-normal.jpg

Kuvaa minusta kuvauksissa ei ole vielä, joten kerronpa sitten mitä muuta minulla oli päälläni. Jalassa minulla oli töysäläiset, enpä ole näitäkään juuri käyttänyt muuta kuin kansallispuvun kanssa. Päälläni minulla oli Wetterhoffin Sofiasta neulomani jakku.

Huomenna kuvaukset jatkuvat eri porukalla. Jos olet koneen ääressä klo 11-15, voit käydä Live Lahti sivulla kurkkaamassa, josko näet tuttuja.

Kiva kokemus olla mukana tässä, minä tykkäsin.

Tämän linkin takana on Mariannen kirjoitus kansallispuvun osien käytöstä, myös muulloin erikseen. Monesti kuulee sanottavan, että ei pukua voi käyttää, kuin kokonaisuutena. Ehkä sitten kun nämä kuvat tulevat julkisuuteen rohkeus puvun osien käyttöön lisääntyy.

Sunnuntai-illan terveisin seijap